مشاوره بازاریابی اما تخصصی

یکی از همکارانمان که فعال در حوزه مذاکره  است در وبلاگ شخصی خود اشاره نموده بود سابقا این دیدگاه را داشته که اصولا مشاور بازاریابی یا مشاور برند یا مشاور فروش، شخص است که در کسب و کار خود موفق نبوده و یا نتوانسته کسب و کار خود را راه اندازی نماید و بخاطر همین قصد دخالت در کسب و کار دیگران را دارد. خوب خدا را شکر چون در ادامه نوشته بود حالا این دیدگاهش تعدیل شده و تنها سوالی که برای ایشان باقی مانده بود بهره گیری از کلمه تخصصی به عنوان پسوند و در عباراتی نظیر مشاوره تخصصی بازاریابی و مشاوره تخصصی برندینگ است.منظور این دوستمان آن بود که دیگر تخصصی چه صیغه ای است!در پاسخ به این همکار گرامی گروه تخصصی برندسازان لازم میداند نکات زیر را بیان نماید.

-    اصولا مشاور بازاریابی یا مشاور برندینگ شخصی است که کسب و کار خود را توسعه بازار دیگران با بهره گیری از وسعت ذهن و دانش خود قرار داده است.پس این صحبت که چون فردی نتوانسته صاحب کسب و کار خودش باشد پس مشاور برندینگ شده و آن هم از زبان یک متخصص اندکی که نه بلکه خیلی عجیب است! مثل این است که بگوییم مثلا نوئل کپفرر (اسطوره علم برندینگ) چون نتوانسته شرکتی همچون HP داشته باشد، رفته و  مشاور این شرکت شده تا در امورش دخالت کند.

-    ارائه مشاوره بازاریابی و برندینگ دلیلی بر عدم فعالیت یک فرد یا گروه در حوزه های دیگر نمی باشد.چه زیاد متخصصین مارکتینگی هستند که بیزینس پلن های طلایی را طراحی نموده اند و یا به دلیل عدم تمایل به جذب سرمایه گذار و اصرار بر حفظ استقلال یا محیا نبودن شرایط مناسب، اجرای آن را به تعویق انداخته اند.

-    بهره گیری از کلمه تخصصی اتفاقا بسیار بجا و لازم می باشد.متاسفانه حوزه مارکتینگ و برندینگ نیز به جرگه مواردی نظیر فوتبال، بازار ارز، پزشکی و انفورماتیک تبدیل شده و تا دلتان بخواهد در این حوزه هر فردی و با هر پیش زمینه ای به تئوری پردازی و ارائه نظر اقدام میکند.در محیطی که یک تبلیغاتچی یا یک طراح ست سازمانی خود را متخصص برندینگ میداند باید از عباراتی استفاده نمود که جامعه مخاطب به تفاوت میان این موارد واقف شود.(هر چند خیلی زمانبر است)

-    این دلنوشته بگذارید صرفا به لحاظ یک گفتگوی دو جانبه بین همکار و بدانید که گروه تخصصی برندسازان برای هر انسانی ان هم بخصوص همکار و هموطن احترام زیادی قائل است.