بازاریابی دیجیتال

حتما این عبارت را زیاد شنیدید و طبعیتا در مورد آن اطلاعاتی نیز دارید. در این مستند قصد آن داریم تا این عبارت را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و به جمع بندی مناسبی برای بهره گیری از آن برسیم.اول آنکه هیچکس نمیتواند منکر تاثیر شگرف فناوری اطلاعات در زندگی بشری شود.

انقلابی که در این صنعت و در چهل سال گذشته اتفاق افتاده به اندازه ای بوده که یکی از متنفکران حوزه فلسفه معاصر بر آن شد که بگوید اگر این انقلاب در علم مکانیک افتاده بود امروز باید هر  فرد یک وسیله نقلیه شخصی برای سفر به سیاره های منظومه شمسی داشت.

علم و دانش بازاریابی نیز از این تاثیر در امان نبوده و متاثر از آن، اقدام به باز طراحی خود نموده است. مصداق بارز این ادعا وجود وبسایت هایی نظیر Amazon است که امروزه پاسخگوی کنکاش کاربران در خصوص محصولات مختلف است.مثلا کسی که میخواهد گوشی موبایل بخرد دیگر وقت خود را برای نظرخواهی از فروشندگان هدر نداده و مستقیما به بخش نظرات کاربران میرود و در آنجا میتواند راهنمایی های مفید و عمدتا بیطرف را بیابد.

بعد دیگر تاثیر انقلاب فناوری در حوزه بازاریابی، ظهور رسانه های اجتماعی است که توانسته باشگاه های خصوصی و مجازی برای هواداران یک شخص،شرکت و یا سازمان را فراهم آورد. کاربران با عضویت در این رسانه ها میتوانند به بیان دیدگاه ها و نظرات در خصوص علایق مشترک بپردازند و در همین تالارهای مجازی است که زمینه های پرش شگرف یک کسب و کار به سمت موفقیت شکل میگیرد.

تولید محتوا را میتوان پارامتر بعدی و موثر در این حوزه مطرح نمود. امروزه کسب و کارهای جهانی و نه ایرانی بیش از آنکه به دنبال معرفی محصول خود در وبسایتشان باشند به دنبال معرفی دستاورها و ارزش های ایجاد شده از بهره گیری از  محصولاتشان می باشند.

منظر دیگر وبسایت گوگل و نتایج جستجو می باشد. هرچند برندسازان با پدیده انحصار در کسب و کار مخالف است اما چه بخواهیم و چه نخواهیم این گوگل است که تصمیم میگیرد وبسایت ما را در گزینه چندم و در پاسخ به جستجوی مشتری معرفی نماید و این همان حوزه بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO) می باشد.

مفهوم جدید دیگری که در فرهنگ بازاریابی معاصر وارد شده باشگاه مشتریان است. کلوپ های هواداری یا باشگاه مشتریان را نیز میتوان مفهمومی با همان کاکرد رسانه های اجتماعی در نظر گرفت اما با این تفاوت که بستر آن روی هاست شرکت ایجاد شده و بنابراین شرکت میتواند کنترل بیشتری در جهت دهی به سمت و سوی تفکرات مشتری داشته باشد. مشکلی که در این خصوص و در بازار ایران وجود دارد آن است که افراد و شرکت هایی بدون داشتن تخصص و اشراف به مباحث مارکتینگ، لباسی متحد الشکل بنام باشگاه مشتریان را دوخته و آن را تن همه مشتریان و با تناسب اندام متفاوت میکنند.در این جا باید گفت باشگاه مشتریان خروجی تحقیقاتی میباشد که در حوزه وفادارسازی مشتریان و آن هم برای یک صنعت مشخص  انجام میگیرید و اگر طراحی باشگاه بدون این آنالیز صورت گیرد حاصلش میشود لباسی تنگ یا گشاد پر هزینه بر تن مشتری!

منظر دیگر دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ می باشد. بدست آوردن بانک اطلاعاتی از ایمیل مشتریان بالقوه و تولید محتوا مناسب و در ادامه ارسال ایمیل های مناسب برای مخاطب و آن هم بصورت منظم روال استاندارد برای این متد می باشد. نکته مهم در این مورد توجه به بازخور ایمیل ها و اطلاح مطالب ایمیل های آینده و در صورت لزوم می باشد.

اما نکته آخر اینکه بهره گیری از مفهوم دیجیتال مارکتینگ نیاز به ظرافت خاصی دارد. ظرافتی که علم مارکتینگ و فناوری را با هم ترکیب میکند. مهم آنکه دیجیتال مارکتینگ تخصص مشاوران بازاریابی که از فناوری دور مانده اند یا شرکتهای طراحی سایت و نظیر آنها که از علم مارکتینگ بدور هستند نبوده و در انتخاب نقشه راه برای پیاده سازی آن باشید بسیار دقت شود.